SPIS TREŚCI:
- Wspomaganie kierownicy w traktorze – jak działa?
- Czemu warto zamontować wspomaganie kierownicy w traktorze?
- Montaż wspomagania w traktorze – o czym trzeba pamiętać?
W polskich gospodarstwach nadal użytkuje się wiele traktorów bez wspomagania kierownicy – w tym popularny model Ursus C 360. Brak tego układu znacznie utrudnia prace polowe.
W porównaniu do ciągników wyposażonych we wspomaganie kierownicy, rolnicy niekorzystający z tej technologii wkładają w manewrowanie więcej energii. To z kolei przekłada się na obniżenie nie tylko efektywności, ale też poziomu bezpieczeństwa. Montaż wspomagania kierownicy w traktorze okazuje się więc rozwiązaniem przynoszącym korzyści na wielu polach. Co jednak warto wiedzieć przed taką inwestycją?
Wspomaganie kierownicy w traktorze – jak działa?
Wspomaganie kierownicy w C 360 może wykorzystywać jeden z dwóch rodzajów napędów. Pierwszy to napęd elektryczny. Chociaż jest on tańszy, gorzej sprawdza się przy dużych obciążeniach ciągnika. W przypadku bardziej wymagających prac warto więc wybrać wspomaganie z napędem hydraulicznym. Tego typu układ składa się z następujących elementów:
- pompa hydrauliczna – jest sercem układu. Odpowiada za generowanie ciśnienia;
- siłownik hydrauliczny – rodzaj cylindra hydraulicznego, który generuje siłę potrzebną do skręcania kół w odpowiednim kierunku;
- orbitrol – mechanizm sterujący przepływem oleju hydraulicznego. Dzięki niemu układ dostosowuje się do ruchów operatora;
- przewody – służą do przesyłania oleju hydraulicznego z pompy do siłownika i z powrotem, zapewniając płynność działania całego układu.
Zasada działania wspomagania hydraulicznego w C 360 opiera się na wykorzystaniu ciśnienia oleju hydraulicznego do wspomagania siły potrzebnej do skręcania kół. Kiedy operator obraca kierownicą, pompa hydrauliczna wytwarza ciśnienie oleju. Następnie kierowany jest on do siłownika hydraulicznego. Ten z kolei wykorzystuje ciśnienie do wygenerowania dodatkowej siły, która pomaga w skręcaniu kół. Orbitrol kontroluje przepływ oleju hydraulicznego w odpowiednim tempie, zapewniając płynne i precyzyjne sterowanie.
Czemu warto zamontować wspomaganie kierownicy w traktorze?
Najważniejszą z korzyści płynących z montażu wspomagania kierownicy jest redukcja siły fizycznej wymaganej do manewrowania traktorem. Dzięki temu operator może skupić się na wykonywaniu zadań rolniczych, bez konieczności podejmowania nadmiernego wysiłku fizycznego. Rośnie więc wydajność jego pracy, a poziom zmęczenia się zmniejsza.
Wspomaganie w Ursusie umożliwia płynne i precyzyjne sterowanie traktorem nawet w trudnych warunkach terenowych. Operatorzy mogą szybko reagować na zmiany ukształtowania nawierzchni bez konieczności wykonywania nadmiernych ruchów kierownicą. W ten sposób zyskują lepszą kontrolę nad pojazdem, a to przekłada się na minimalizację ryzyka wypadków czy uszkodzeń maszyny.
Wspomaganie do traktora korzystnie wpływa także na ergonomię pracy operatora. Dzięki redukcji siły wymaganej do sterowania, operatorzy są mniej narażeni na wystąpienie urazów czy dolegliwości związanych z pracą fizyczną. Komfort pracy to z kolei większa satysfakcja z wykonywanej pracy oraz poprawa samopoczucia rolnika.
Montaż wspomagania w traktorze – o czym trzeba pamiętać?
Montaż wspomagania kierownicy, przy odpowiednich umiejętnościach i dostępie do niezbędnych narzędzi, można przeprowadzić własnym sumptem. Cała operacja składa się z następujących kroków:
- demontaż istniejących elementów: odkręcenie drążków kierowniczych, zdjęcie deski rozdzielczej, rozłączenie pedału gazu oraz wyjęcie kolumny kierowniczej;
- montaż pompy oleju: jej złożenie i połączenie z wężem doprowadzającym olej, a następnie zamocowanie pompy do korpusu traktora, naciągnięcie pasku napędowego;
- instalacja zbiornika na olej i podłączenie do niego węża;
- połączenie kolumny kierowniczej z podstawą, do której jest już podłączony orbitrol;
- montaż dźwigni ręcznego sterowania gazu do kolumny kierowniczej;
- zamocowanie całej kolumny kierowniczej z powrotem do traktora;
- przykręcenie deski rozdzielczej i podłączenie pedał gazu;
- montaż siłownika do kół traktora i kontrola pozycji kół;
- podłączenie przewodów do orbitrola;
- podłączenie przewodów do pompy oleju, lewego i prawego przyłącza siłownika oraz zbiornika oleju;
- uzupełnienie zbiornika olejem hydraulicznym i uruchomienie silnika – tak, by olej został rozprowadzony po całym układzie;
- upewnienie się, że wszystkie elementy są odpowiednio zamocowane i działają poprawnie.
Montaż wspomagania w C 360 to inwestycja, która przyniesie wiele korzyści. Redukcja siły potrzebnej do manewrowania pojazdem sprawi, że prace polowe staną się mniej męczące, a operator może skupić się na efektywnym wykonywaniu zadań rolniczych. Płynne i precyzyjne sterowanie traktorem w różnych warunkach terenowych zwiększa bezpieczeństwo pracy, minimalizując ryzyko wypadków oraz uszkodzeń maszyny.